mobile tr search tr
mobile tr

Nasza oferta

Centrum Edukacji i Rozwoju eMKa
Nauka czytania

Nauka czytania

METODA KRAKOWSKA / NAUKA CZYTANIA SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA/ SYLABOWA NAUKA CZYTANIA
W naszym Centrum prowadzona jest nauka czytania metodą symultaniczno‑sekwencyjną, zwaną też metodą krakowską lub metodą sylabową. Jak sama nazwa wskazuje, podstawą metody jest nauczanie czytania za pomocą sylab. Metodę tę opracowała prof. Jagoda Cieszyńska. Miło mi poinformować, iż miałam okazję studiować oraz pisać pracę dyplomową pod kierunkiem Pani profesor. W okresie moich studiów (2000 r.) metoda ta pączkowała, a Pani profesor starała się ze wszech miar przekonać studentów, że jest ona najlepsza. Każdy z nas się z tym zgadzał, dopóki Pani profesor (wówczas jeszcze doktor) nie przedstawiła nam jej odbiorców. Na pierwszych praktykach, poznałam dwuipółletniego niedosłyszącego Alka, o mało "nie spadłam z krzesła", kiedy okazało się, że dziecko to, aby poprawić swoją komunikację, uczy się CZYTAĆ. Przyznaję, że pomyślałam, że nie ma to sensu: my w szkole uczymy czytać dzieci siedmioletnie i nie zawsze z powodzeniem, a tu?! Dzisiaj, gdy wspominam te chwile, myślę, że byłam wielkim laikiem i osobą krótkowzroczną. Wszystko zmieniło się, gdy przekonałam się osobiście o walorach tej metody. Dziś z całą stanowczością mogę powiedzieć, że może nie jest ona panaceum na wszystko, ale na wiele problemów tak.
 
Dla kogo zatem wczesna nauka czytania?
- dla dzieci zdrowych, które lubią wspólną zabawę i same nie wiedzą, kiedy i w jaki sposób opanują tę umiejętność;
- dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy: dzięki nauce czytania poszerzają swoje słownictwo, a na bazie najprostszych sylab i wyrażeń dźwiękonaśladowczych budują swoje słownictwo;
- dla dzieci z wadami wymowy, bo poprzez ciągłe powtarzanie sylab (od najprostszych do najtrudniejszych) poprawiają swoją artykulację;
 -dla dzieci z różnymi wadami genetycznymi oraz opóźnionych w rozwoju, bo dzięki poznawaniu samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, pierwszych sylabek mogą wreszcie osiągnąć pierwszy sukces (któż z osób postronnych nie będzie zaskoczony, gdy nagle dziecko pokazuje A, O, U… i je nazywa);
- dla dzieci mających problemy szkolne: dzięki tej metodzie są w stanie wiele nadrobić i czytać podobnie jak rówieśnicy.
 
Co takiego metoda ma w sobie, że jest taka dobra?
- dzieci bardzo szybko osiągają pierwsze sukcesy;
- mają okazję te sukcesy zaprezentować szerszemu gronu (przecież wszędzie otaczają nas litery – poczekalnie, gabinety, przedszkole itp.); każdy jest zaskoczony gdy dwu trzylatek nazywa to A, to U,….;
- dzieci uczą się przez zabawę: dobry terapeuta tak prowadzi ćwiczenia, że dziecko nie wie, że się uczy, ale wie, że świetnie się bawi;
- rodzice chętnie współpracują z terapeutą, bo sami widzą efekty;
- dzieci są w tanie zaakceptować warunki pracy, bo wiedzą, że wszyscy będą z nich zadowoleni;
- nauka nie kojarzy się dzieciom ze szkołą i z nudą, ale z zabawa, radością i sukcesem.
 


Dlaczego warto inwestować w małe dziecko i czy nie jest na to za wcześnie?
Warto inwestować i nigdy nie jest za wcześnie. Aby to udowodnić, zapraszam na zajęcia do naszego Centrum. Zobaczycie Państwo, że dzieci dwu-, trzyletnie nie są w żaden sposób przymuszane, a wręcz przeciwnie nie mogą doczekać się wejścia do gabinetu, a kiedy już wejdą, z pełną świadomością i z uśmiechem zajmują miejsce przy stoliku i czekają na prowadzącego. Niecierpliwią się tylko wtedy, gdy zbyt dużo czasu mama zajmuje pytaniami o postępy lub o ćwiczenia domowe. Ale gdy tylko rozpoczyna się wspólna praca/zabawa, każde dziecko chętnie i aktywnie uczestniczy w zajęciach.
 
Co moje dziecko będzie robiło w pierwszej klasie, jeżeli tak wcześnie nauczy się czytać?
- wejdzie do pierwszej klasy jako mistrz, jako osoba, która wie więcej, umie więcej i potrafi więcej;
- bez problemu poradzi sobie z innymi zadaniami, bo zawsze będzie posiłkować się czytaniem;
- więcej czasu poświęci na inne zadania, bo nie będzie musiał tyle czasu (co niektórzy z nas) poświęcać opanowaniu trudnej techniki czytania;
- stanie się wzorem dla kolegów i dużą pomocą dla nauczyciela.

 

Czy nauka czytania metodą symultaniczno - sekwencyjną to to samo co terapia prowadzona metodą symultaniczno – sekwencyjną?
NIE, zdecydowanie NIE. Nauka czytania to tylko ogniwo tej metody, aby prowadzić terapię tą metodą należy wiedzieć więcej, robić więcej i bezwzględnie przestrzegać wszystkich zasad, które są podstawą tej metody.

 


ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE dla najmłodszych


Zajęcia przygotowujące do debiutu przedszkolnego, szczególnie skierowane do dzieci nieuczęszczających do przedszkola, a objętych w przyszłym roku rocznym obowiązkiem przedszkolnym („zerówka”).

Cele zajęć:
- nauka współdziałania w grupie,
- poszerzanie wiedzy o sobie i świecie,
- nauka samodzielności,
- ćwiczenie sprawności manualnej, ruchowej, komunikacyjnej,
- ułatwienie procesu adaptacji przedszkolnej,
- pomoc rodzicom w aktywnym wspieraniu rozwoju dziecka.

W trakcie zajęć dzieci będą miały szansę nabyć wiele umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia udanej przedszkolnej przygody, m. in. podążanie za poleceniami osoby dorosłej, dostosowywanie swoich działań do rytmu pracy grupy, współpraca z rówieśnikami.

W cyklu spotkań adaptacyjnych wprowadzamy trójstopniową metodę usamodzielniania się dzieci:
1. Na początku w zajęciach wraz z dzieckiem uczestniczy rodzic, wspierając je w zabawie w gronie rówieśników;
2. Następnie rodzic staje się obserwatorem pracy dziecka w grupie, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
3. Dzieci uczestniczą w zajęciach samodzielnie (bez rodziców).
 

 

Centrum Edukacji i rozwoju eMKa to miejsce wielokierunkowego wspierania i stymulowania rozwoju oraz aktywności dziecka. Głównym założeniem Centrum jest troska o edukację małego człowieka i jego harmonijny rozwój. Rozwijamy wyobraźnię, kreujemy , kształtujemy pozytywny stosunek do zdobywanej wiedzy, która będzie towarzyszyć dziecku do końca życia.

Partnerzy: